Tuesday 23 January 2018

KANSER TIROID

KELENJAR TIROID

Kelenjar tiroid adalah kelenjar berbentuk rama-rama dan terletak di kawasan leher. Kelenjar  ini mempunyai dua cuping dipisahkan oleh jalur nipis tisu dipanggil segenting (Isthmus). Kelenjar ini membantu untuk mengawal mekanisme badan kita. Ia menghasilkan hormon tiroid apabila diperlukan. Dua jenis sel yang menghasilkan hormon adalah sel-sel folikel dan sel-sel C. Sel-sel folikel menghasilkan hormon tiroid yang mengawal denyutan jantung, suhu badan dan menghasilkan tenaga untuk tubuh manusia. Sementara itu, sel-sel C menghasilkan calcitonin, sejenis hormon yang membantu untuk mengawal tahap kalsium dalam darah. Apabila pengeluaran hormon ini adalah berlebihan dalam badan, ia dikenali sebagai hipertiroidisme manakala apabila ia terlalu sedikit ia dikenali sebagai hipotiroidisme
KANSER TIROID
Kanser tiroid bermula apabila sel-sel dalam kelenjar tiroid menjadi tidak normal, tumbuh tanpa kawalan dan membentuk tumor malignan tiroid. Terdapat empat jenis kanser tiroid papillarytumor sumsum belakang, tumor folikel dan tumor anaplastic. Jika sel-sel kanser tiroid tidak dikesan dan pengesanan awal rawatan tidak dilakukan, ia boleh merebak ke bahagian lain dari tubuh manusia atau organ melalui aliran darah.

TANDA DAN GEJALA
Kanser tiroid pada peringkat awal tidak menunjukkan sebarang gejala, namun apabila sel-sel kanser tiroid mula membangun, tanda-tanda mudah dirasai dan dilihat sebagai benjolan di hadapan leher.
KOMPLIKASI
Apabila sel-sel kanser tiroid membesar, komplikasi yang sangat ketara seperti kesukaran menelan, deglutition, bercakap, menarik nafas panjang, dan kesakitan membakar atau sakit di leher atau leher.
RAWATAN
Kanser tiroid boleh dirawat dengan beberapa cara seperti pendekatan pembedahan, radioterapi dan kemoterapi. Bagaimanapun, kami hanya akan membincangkan rawatan melalui pendekatan radioterapi. 
Apakah radioterapi? 
Radioterapi adalah kaedah rawatan yang menggunakan sinaran radiasi dalaman dan luaran untuk membunuh sel-sel kanser tiroid.
Dalam radioterapi luaran, tenaga tinggi X-ray digunakan untuk memusnahkan sel-sel kanser. Ia menggunakan mesin yang besar untuk mengeluarkan radiasi tenaga yang tinggi yang ditumpukan ke kawasan leher atau bahagian lain badan di mana sel-sel kanser telah merebak.
Sebelum memulakan rawatan dengan radiasi, doktor akan mengenal pasti lokasi sebenar kanser. Dos sebenar yang diperlukan akan ditentukan oleh sistem komputer. Rawatan yang betul yang diperlukan untuk mengurangkan kesan-kesan dan untuk meningkatkan kualiti kehidupan seseorang. 
Dengan teknologi baru ini, sasaran hanya tertumpu kepada sel-sel kanser, oleh itu risiko merosakkan sel-sel sekitar dapat dielakkan. Kaedah ini digunakan dalam kedua-dua Penyatuan Pemodulatan Teknologi Terapi Sinaran (IMRT) dan Bimbingan Imej Terapi Sinaran (IGRT).
Untuk rawatan radiasi dalaman, pesakit akan diberikan iodin radioaktif yang akan larut dalam sel-sel tiroid. Iodin 131 adalah salah satu jenis radioaktif yang boleh diperolehi sama ada dalam bentuk cecair atau kapsul. Masa Separuh hayat untuk Iodin 131 adalah 8 hari. 
Dalam tempoh ini, badan pesakit akan terdedah dengan radiasi. Sinaran ini boleh dihapuskan melalui perkumuhan badan yang normal. Oleh itu, pesakit dinasihatkan untuk minum  air yang banyak. 
Bagi pesakit yang diberi dos yang tinggi akan dikuarantin di wad perubatan nuklear selama 3-5 hari dan pesakit yang menerima dos rendah akan dibenarkan untuk pulang ke rumah dengan syarat mereka mengikuti nasihat doktor berkaitan dengan perlindungan radiasi.
Sebelum memulakan terapi radiasi dengan iodin 131, pesakit akan diberi kaunseling perlindungan sinaran. Ia adalah amat penting bagi pesakit untuk memahami tentang perlindungan sinaran ini kerana ia berkait rapat dengan penjagaan diri semasa kemasukan dan selepas pulang dalam tempoh masa tertentu.
PENCEGAHAN
Doktor akan menasihati pesakit wanita yang menerima Iodin 131 untuk tidak menjadi hamil semasa rawatan kerana ia akan memberi kesan kepada pertumbuhan dan perkembangan janin mereka. 
Di samping itu, sebelum menerima rawatan, pesakit dinasihatkan supaya tidak makan makanan laut kerana ia mengandungi iodin yang tinggi. Pesakit juga dinasihatkan supaya berhenti mengambil ubat-ubatan seperti  thyroxin dan ubat-ubatan tradisional.
PEMULIHAN
Rawatan kanser tiroid dengan radiasi hanya tertumpu di kawasan kanser sahaja. Walau bagaimanapun, pesakit mungkin mengalami kesan sampingan selepas rawatan seperti loya, muntah, hilang selera makan, mulut kering, mata kering, deria rasa, perubahan bau dan juga masalah kulit (sakit kulit, gatal-gatal atau pucat) dan kesakitan pada kawasan kanser tiroid sel-sel telah merebak ke leher atau dada. 
Dalam kes-kes tertentu, kesuburan pesakit lelaki mungkin merosot selepas terdedah kepada dos yang tinggi Iodin 131. 
Sementara itu wanita dibenarkan untuk hamil sekurang-kurangnya satu tahun selepas pendedahan. Pesakit dinasihatkan untuk mengikuti secara teliti semua arahan doktor untuk mempercepatkan pemulihan.
ORGANISASI
MAKNA (Majlis Kanser Negara) adalah sebuah organisasi kebajikan di negara ini yang menyediakan kaunseling dan bimbingan mengenai kanser. 
MAKNA membantu untuk mewujudkan kesedaran dan memberi pelbagai maklumat dari semua sumber-sumber yang berkaitan dengan isu-isu semasa kepada orang ramai.
Info tentang makna boleh klik SINI

Sumber rujukan : http://www.myhealth.gov.my
Notakaki : Tadi Cikyan blogwalking. Pastu terbaca kat blog CIKLA pasal cerita rawatan radiasi ni. Serius dulu cikyan pun belajar pasal nursing kan, tapi macam tak perasan pulak ada rawatan yang kena duduk kat rumah, kuarantin tu semua. Pastu seketui Cikyan ni, tahap inkuiri memang dah tinggi, so berdesup la cari details. Pastu terus share. Apapun, semoga Cikla diberikan kekuatan dan kesembuhan ya. Stay strong ya sis !
klik gambar untuk tumbesaran

9 comments:

  1. good sharing. cikla baru je minum iodin dose rendah. skng tgh kuarantin kat umah... so far, kesan lepas minum takdelah teruk sgt.

    ReplyDelete
  2. ramai yg xtahu psal ni.. dkt tman kerja ahlam pn ada sorg yg kena.. hujung tahun lepas dia dh oprite buang... skrg dia dh ok cuma suara dia jadi slow sikit...

    ReplyDelete
  3. Artikel yang sangat baik...
    Terima perkongsiannya 2.
    Untuk Cikla moga diberikan kesembuhan dari Allah s.w.t...ameen

    ReplyDelete
  4. Thanks for sharing cikYan :) Hana kurang pengetahuan sikit pasal ni .Heehe ^^ mungkin sebab kanser ni kurang famous kot...

    ReplyDelete
  5. Perkongsian yang bagus Cik Yan, sebab orang lain mungkin kurang informasi tentang kanser nie..

    ReplyDelete
  6. Good info kadang2 Kita rajlsa sakit thyroid ni macam xde serius mana pun kan

    ReplyDelete
  7. Terima kasih sharing info :) Moga bermanfaat untuk ramai orang

    ReplyDelete